Pedagogik

Pedagogik

Barn skapar sammanhang och mening utifrån sina erfarenheter och sätt att tänka. Därför arbetar vi med att barnen på Regnbågen ska mötas med respekt för sin person och sitt sätt att tänka och förstå sin omvärld. Barnen har en inre kraft som för dem framåt i sin vilja att lära och bli självständiga. Vi vill ge barnen verktyg som hjälper dem på sin väg att bli självständiga och känna tilltro till sin egen förmåga.


För att kunna känna tilltro behöver man bli bemött med respekt från både barn och vuxna. Vi värdesätter den fria leken för i lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. I leken får barnen tillsammans lära sig att vara omtänksamma och goda kamrater.

Vi värdesätter att alla barn ges möjlighet att delta i våra gemensamma aktiviteter på Regnbågen utifrån sina förutsättningar och sin förmåga. Genom en aktiv närvaro som pedagog är det också möjligt för oss att stödja barnen i deras kommunikation mellan varandra.

Barnen på Regnbågen får lära sig begrepp som tex. att dela med sig, att vara en bra kompis, att kunna säga förlåt osv.


Barngruppen och samspelet mellan barnen är en viktig och aktiv del i barnens utveckling och lärande i förskolan. Vi vill att alla barn ska få uppleva den tillfredsställelse och glädje det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att vara en tillgång i gruppen. Förskolan/Regnbågen ska ge barnen möjlighet att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer.